Powered By Blogger

Kontakt

nasilF@live.com

24 sep. 2010

APELSINFLICKAN
Skriven av Lena Kallenberg
Denna bok utspelar sig i Stockholom under 1880-talet.
Signe är 16 år och har levt på barnhem sedan 1 års ålder, där hennes pappa lämnat henne för att han var så fattig och kunde inte längre ta han om henne.
Men nu har Signe lämnat barnhemet för att arbeta som piga på Värmdö, och hon skiljs från sin bästa vän, Alice.
Signe drömmer om att tjäna egna pengar för att sedan leta upp sin far och göra honom stolt över henne.
Senare söker hon sig till Stockholm och lever där under usla förhållanden. I Stockholm försörjer sig många kvinnor sig som prostituerade - Apelsinflickor var en benäming på prostituerade i Stockholm då, under 1880-talet.
Signe är stolt över att hon inte är en "sådan där", som hennes pappa varnade henne för att bli.
Vad jag tyckte om boken:
Boken var bra och spännande, och man fick uppleva ett 1880-tals Stockholm.
Man "hängde med" väldigt bra i den här boken tycker jag, man förstod hela tiden vad som hände - och det hände verkligen saker hela tiden, vilket var spännande och intressant.
Den här boken tycker jag är för alla, visst så är det lite "gammaldagsa" ord och så ibland, men man förstår väldigt bra ändå.
Det finns även en fortsättning på denna bok också som heter "Stockholmskärlek", och den kommer jag nog också läsa så småning om.
Bokens Betyg
F F F F
4/5

2 kommentarer:

Rebecca sa...

Jag har snegmat på den här boken många gånger i biblan och nu blev jag värkligen sugen på att läsa den=)

Felicia sa...

Tycker verkligen du ska läsa den Adelina! ;)