Powered By Blogger

Kontakt

nasilF@live.com

11 sep. 2010

guldkompassen


DEN MÖRKA MATERIAN DEL 1 - GULDKOMPASSEN
skriven av Philip Pullman
Allting börjar bär Lyras farbror, Lord Asriel, återvänder till England med berättelser om en plats när Nordpolen där man genom norrskenets skimmer kan ana en annan värld. Inte långt därefter försvinner Lyras vän Roger under mystiska omständigheter. Snart blir Lyra indragen i ett farligt äventyr med underliga vetenskapsmän, häxor och bepansrade isbjörnar som drabbar samman i polarmörkret, Men framför allt finns här alethiometern, gulkompassen, en magisk sanningsmaskin med stor makt för den som kan använda den rätt...
Vad jag tyckte om boken:
Den här boken är enastående! Underbar! Unik! Fantastisk!
Jag tycker dels att det är väldigt synd att filmen för det mesta inte stämmer överens med boken. Boken är 100 gånger bättre än filmen!
Och boken slutade mycket bättre och mycket mer spännande än filmen.
Innan jag läste boken älskade jag filmen och dess handling. Nu nästan "hatar" jag filmen för att de har gjort om histårien så mycket, och kastat om ordningen och bytt ut personer samt namn, m.m.
Jag ser verkligen fram emot Del 2 av "Den mörka materian". ("Den skarpa eggen")
Bokens Betyg
F F F F F

2 kommentarer:

Frida sa...

Tvåan är inte lika bra som ettan tyckte ajg men håll ut till trean!

Felicia sa...

Det är klart jag "Håller ut". Tycker det ska bli jätte spännande att läsa de två andra böckerna ;)