Powered By Blogger

Kontakt

nasilF@live.com

2 juli 2010

ALHAMBRA
skriven av Kirsten Boie
Påbörjad: 15/6, Avslutad: 2/7
Boston är en vanlig grabb som är på språkresa i Spanien med sin klass. När de strövar omkring bland stånden på marknaden i Granada är det något som väcker Bostons nyfikenhet.
När han kommit till sans igen är han fortfarande i Granada, men året är 1492. I Alhambrapalatset möter han kung Ferdinand och drottning Isabella samt en envis man vid namn Christoffer Columbus. Och han hammnar mitt i den brinnande inkvisitionen. Ska Boston någonsin kunna ta sig tillbaka till nutiden?
Vad jag tyckte om boken:
Jag försökte verkligen tycka att boken var spännande, men det gick nog inte så bra...
Den var onödigt lång/tjock och det var för många personer med i den så man lyckades inte så bra att hålla reda på vem som var vem.
Nästan längst bak i boken finns ett litet uppslagsverk av ord, (spanska ord och saker m.m.) Så det blev jobbigt för den som inte kan spanska och landets historia - t.ex. jag.
Det blev jobbigt att läsa boken för att jag var tvungen slå upp vartenda ord som jag inte kände igen.
Boken kunde ha varit bra om den inte varit så jobbig att läsa (p.g.a. alla konstiga ord) och inte så onödigt tjock. Själva handlingen var nog bra (kanske lite långdragen på vissa ställen), men den kunde varit mer spännande och bättre.
BOKENS BETYG
F F F
3/5

Inga kommentarer: